Nedan följer information för dig som användare om hur vi hanterar dina personuppgifter.
1.Dataskyddspolicy
1.1 Muntra journalföring och hantering av personuppgifter
1.2 Hantering av personuppgifter på webbplatsen www.tand24.se
Tand24:s DATASKYDDSPOLICY
Din integritet är vår högsta prioritet på Tand24. Därför har vi utvecklat en dataskyddspolicy som beskriver hur vi använder, delar, samlar in, överför och lagrar din information.
Den beskriver också dina rättigheter gentemot oss och hur du kan använda dina rättigheter. Dataskyddspolicyn har tre syften:
Vi behöver dina personuppgifter för att kunna erbjuda säker och trygg tandvård av hög kvalitet. Därför registrerar vi personuppgifter om dig varje gång du kontaktar oss. Tand24 arbetar med ständig förbättring. Därför används även dina personuppgifter för att följa upp, utveckla och förbättra vår verksamhet.
Vi behandlar dina personuppgifter i enlighet med Patientdatalagen (”PDL”) och Dataskyddsförordningen (”GDPR”).
Vilken information samlar vi in?
Information som du ger oss. Du kan direkt eller indirekt komma att ge oss information om dig själv på ett antal olika sätt. Såsom att du kontaktar oss via vår hemsida eller andra kommunikationsmedel. När du bokar en tid. Men även när du besöker vår hemsida. Personuppgifter vi samlar kan vara:
Vi är skyldiga enligt lag att föra en patientjournal för alla våra patienter. Därför har vi rätt att registrera dina personuppgifter i vår patientjournal även om du inte givit ditt medkännande. En patientjournal ska alltid innehålla följande personuppgifter:
För din säkerhet registreras alla anrop som går genom Tand24:s elektroniska patientjournalsystem. Detta kallas för loggar. Anropen loggas med tidsstämpel, användare, vårdenhet, vårdgivare och patient och kan användas för uppföljning av vårdgivaren. Det innebär att du alltid kan se vem, när och vad någon gjort med dina personuppgifter.
I 3 kap. Patientdatalagen (PDL) finns bestämmelser om vad skyldigheten att dokumentera och föra patientjournal innebär. Grundläggande bestämmelser om vad en patientjournal ska innehålla finns i 3 kap. 5-8 och 11 §§ PDL. En patientjournal ska bland annat innehålla de uppgifter som behövs för en god och säker vård av patienten (3 kap. 6 § PDL).
Vad gör vi med den information som vi samlat om dig?
Som tidigare nämnt behövs dina personuppgifter att kunna erbjuda säker och trygg tandvård av hög kvalitet samt för oss att följa upp, utveckla och förbättra vår verksamhet. Dessutom måste vi rapportera en del av dina personuppgifter till Försäkringskassan och nationella hälsodataregister.
Tand24 samlar även in övrig information som generellt sett är nödvändig för andra syften vilket beskrivs nedan och vi behandlar personuppgifter för nedanstående lagliga syften:
Syfte med behandlingen | Laglig grund för behandlingen (”varför behandlingen är nödvändig”) | Automatiserat beslutsfattande (J/N) |
För att bekräfta din identitet och verifiera dina person- och kontaktuppgifter | Fullgöra vårt avtal med dig | J |
För att administrera din betalning och kundförhållandet, t.ex. för att uppfylla våra eventuella skyldigheter gentemot dig och för att tillhandahålla dig med information, produkter och tjänster som du begär från oss. | Fullgöra vårt avtal med dig | J |
För kundanalys, administration och för Tand24:s interna verksamhet, inklusive felsökning, dataanalys, testning, forskning och för statistiska ändamål. | Fullgöra vårt avtal med dig och andra berättigade intressen | J |
För att utföra riskanalys och riskhantering. | För att utföra riskanalys och riskhantering. | J |
För att förbättra våra tjänster verksamhet, såsom att förbättra vår tjänstemodell och utveckla nya tjänster och samt nya tjänstemöjligheter. | Andra berättigade intressen | N |
Kommunicera med dig. Tand24 kan också komma att använda dina personuppgifter för att kommunicera och marknadsföra Tand24. Detta kan vara för att skicka kallelser för din nästa tandvårdsundersökning eller annan bokad tid hos oss. Men även för att utföra kundnöjdhetsundersökningar gällande våra tjänster. Detta görs via elektroniska kommunikationskanaler, via telefon och brev.
Om du inte vill motta sådan kommunikation eller ändra hur vi kommunicerar, är du välkommen att maila till info@tand24.se
Hur länge bevarar vi dina personuppgifter?
Personuppgifter i en journalhandling bevaras i enlighet med patientdatalagen i minst tio år.
Vem/vilka kan vi komma att dela din information till?
Uppgifter om patienters hälsotillstånd eller andra personliga förhållanden klassificeras enligt GDPR som ”känsliga personuppgifter”. Således är kraven och konsekvenser om missbruk av personuppgifter högre. Inom tandvården råder sträng sekretess för behandling av dessa typer av uppgifter. Vi kommer därför inte att lämna ut dina personuppgifter om vi inte är skyldiga att göra detta enligt lagar och föreskrifter eller om vi erhåller ditt uttryckliga samtycke till sådant utlämnande.
För att fullgöra vårt åtagande gentemot dig och för att följa lagar och föreskrifter utesluter detta inte att vi kan dela dina personuppgifter med leverantörer. Vi vill däremot understryka att leverantörer inte får någon rätt att använda dina personuppgifter för andra syften än vad som krävs för att uppfylla sitt avtal gentemot Tand24. T.ex. kan sådana leverantörer vara tillverkare av elektroniska patientjournalsystem och får således rätt att behandla dina personuppgifter.
Tand24 kan även komma att dela din information till tredje parter:
Var behandlar vi dina personuppgifter?
Vi behandlar samtliga din data inom EU/EES.
Vilka rättigheter har jag?
I samband med den nya dataskyddsförordningen har du som patient rätt till bl.a.
Invända mot behandling av uppgift av allmänt intresse och myndighetsutövning
När personuppgifter behandlas för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i myndighetsutövning kan du ha rätt att invända mot att personuppgifter behandlas. Du måste då specificera vilka typer av uppgifter som du invänder mot.
Återkalla ditt samtycke
Om du återkallar, det vill säga tar tillbaka, ditt samtycke till behandling av personuppgifter får ytterligare uppgifter inte behandlas. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke. Detta gör du genom att kontakta oss.
Spärra uppgifter i din patientjournal
OBS! Ditt samtycke krävs för att andra vårdgivare ska få behandla dina uppgifter. Du ska alltid informeras om vad ”sammanhållen journalföring” innebär innan en annan vårdgivare får tillgång till dina uppgifter.
Om du inte vill att dina journaluppgifter ska vara elektroniskt tillgängliga för andra vårdgivare kan du begära att uppgifterna spärras helt eller delvis för elektronisk åtkomst. Du ska då bli upplyst om vad detta kan få för konsekvenser för din vård, till exempel att du själv måste berätta för vårdpersonalen
vad de behöver veta för att ge dig en god och säker vård. Du ska också vara medveten om att spärr endast kan sättas i elektronisk journal, inte i journal som endast finns i pappersburen.
Klagomål och skadestånd
Du har rätt att när som helst framföra ett klagomål avseende vår behandling av dina personuppgifter till oss eller till Datainspektionen. Om personuppgifter om dig har behandlats så att de strider mot Patientdatalagen och Dataskyddsförordningen kan du ha rätt till skadestånd.
Hur går du tillväga för att använda dina rättigheter?
Kontakta oss om du vill använda någon av dina rättigheter. Om du vill lämna ett klagomål till en tillsynsmyndighet ber vi dig att kontakta Datainspektionen på www.datainspektionen.se.
Vem är personuppgiftsansvarig och personuppgiftsombud hos oss? Tand24 är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter enligt denna patientinformation.
Verksamhetsanvsvarig är personuppgiftsombud och ansvarar således för dataskyddsfrågor. Har du några frågor eller funderingar kring dina personuppgifter eller vill använda dina rättigheter ber vi dig att kontakta oss.
Kontakta oss
Tand24 är registrerat hos Bolagsverket med organisationsnummer 55xxxx-xxxx .
Tand24 tar dataskydd på allvar och tar mer än gärna emot dina frågor kring dataskydd och personuppgifter.
Denna integritetspolicy beskriver Tand24:s policyer avseende insamling, användning och offentliggörande av din information som vi samlar in när du använder vår webbplats (https://tand24.se). Genom att komma åt eller använda Tjänsten samtycker du till insamling, användning och offentliggörande av din information enligt denna integritetspolicy. Om du inte samtycker till detta, var vänlig att inte komma åt eller använda Tjänsten.
Vi kan ändra denna integritetspolicy när som helst utan föregående meddelande till dig och kommer att publicera den reviderade integritetspolicyn på Tjänsten. Den reviderade policyn träder i kraft 180 dagar efter att den har publicerats på Tjänsten, och din fortsatta åtkomst eller användning av Tjänsten efter detta datum utgör ditt godkännande av den reviderade integritetspolicyn. Vi rekommenderar därför att du regelbundet granskar denna sida.
OBS: formulären som fylls i skickas till en krypterad e-postadress som endast behandlaren har tillgång till.
Formulären sparas i 14 dagar i syfte att journalföra kontaktorsak samt det som framkommit under samtalen
Efter 14 dagar förstörs / raderas formulären automatiskt.
HUR VI SAMLAR IN DIN INFORMATION:
Vi samlar in/mottar information om dig på följande sätt:
När en användare fyller i registreringsformuläret eller på annat sätt lämnar personlig information
Interaktion med webbplatsen
Från offentliga källor
HUR VI ANVÄNDER DIN INFORMATION:
Vi kommer att använda den information vi samlar in om dig för följande ändamål:
Marknadsföring/Promotion
Insamling av kundfeedback
Hantering av betalningar
Support
Administrativ information
Skydd av webbplatsen
Lösning av tvister
Hantering av användarkonto
Om vi vill använda din information för något annat ändamål kommer vi att be om ditt samtycke och använda din information endast efter att ha erhållit ditt samtycke och endast för de ändamål för vilka du har givit ditt samtycke, om inte annat krävs enligt lag.
HUR VI DELAR DIN INFORMATION:
Vi kommer inte att överföra din personliga information till tredje part utan att först inhämta ditt samtycke, förutom under begränsade omständigheter som beskrivs nedan:
Sponsorer
Juridiska enheter
Analysföretag
Vi kräver att sådana tredje parter endast använder den personliga information vi överför till dem för det ändamål som den överfördes för och inte behåller den längre än vad som krävs för att uppfylla det angivna ändamålet.
Vi kan också lämna ut din personliga information i följande fall: (1) för att följa tillämplig lag, reglering, domstolsbeslut eller annan rättslig process; (2) för att verkställa våra avtal med dig, inklusive denna integritetspolicy; eller (3) för att svara på påståenden om att din användning av Tjänsten kränker tredje parts rättigheter. Om Tjänsten eller vårt företag sammanslås eller förvärvas av ett annat företag kommer din information att vara en av tillgångarna som överförs till den nya ägaren.
DINA RÄTTIGHETER:
Beroende på tillämplig lag kan du ha rätt att få tillgång till och rätta eller radera dina personuppgifter eller få en kopia av dina personuppgifter, begränsa eller invända mot den aktiva behandlingen av dina uppgifter, be oss att dela (portera) dina personuppgifter till en annan enhet, återkalla eventuellt samtycke du har gett oss för att behandla dina uppgifter, rätt att lämna in ett klagomål till en behörig myndighet och sådana andra rättigheter som kan vara relevanta enligt tillämpliga lagar. För att utöva dessa rättigheter kan du skriva till oss på info@tand24.se. Vi kommer att svara på din begäran i enlighet med tillämplig lag.
Observera att om du inte tillåter oss att samla in eller behandla den nödvändiga personliga informationen eller återkallar samtycket att behandla samma information för de nödvändiga ändamålen kan det hända att du inte kan få tillgång till eller använda de tjänster för vilka din information efterfrågades.
KAKOR OCH ANNAT:
För att lära dig mer om hur vi använder dessa och dina val i förhållande till dessa spårningstekniker, vänligen se vår Cookie Policy.
SÄKERHET:
Säkerheten för din information är viktig för oss och vi kommer att använda rimliga säkerhetsåtgärder för att förhindra förlust, missbruk eller obehörig ändring av din information under vår kontroll. Dock kan vi inte garantera absolut säkerhet med tanke på de inneboende riskerna. Följaktligen kan vi inte säkerställa eller garantera säkerheten för någon information som du skickar till oss, och du gör det på egen risk.
LÄNKAR TILL TREDJE PART OCH ANVÄNDNING AV DIN INFORMATION:
Vår tjänst kan innehålla länkar till andra webbplatser som inte drivs av oss. Denna integritetspolicy gäller inte sekretesspolicyn och andra praxis hos tredje parter, inklusive tredje part som driver någon webbplats eller tjänst som kan vara tillgänglig via en länk på tjänsten. Vi rekommenderar starkt att du granskar sekretesspolicyn för varje webbplats du besöker. Vi har ingen kontroll över och tar inget ansvar för innehållet, sekretesspolicyn eller praxis hos tredje partssidor eller tjänster.
KLAGOMÅL / DATASKYDDSANSVARIG:
Om du har några frågor eller oro angående behandlingen av din information som finns hos oss kan du skicka e-post till vår klagomålsansvarige på Tand24, info@tand24.se. Vi kommer att hantera dina frågor i enlighet med tillämplig lag.